Amit a aquafaba-ról tudok

avagy a tojás helyettesítés új dimenziója

Ti hallottatok már az "Aquafaba"-ról? Biztos van köztetek olyan, aki tudja mi ez. Sokan írtak már erről a témáról, de úgy éreztem ezt nem hagyhatom ki én sem.

Ha te esetleg mégis most hallod először és furcsának találod ezt a szót, akkor megnyugtatlak, hogy először nekem is az volt és nagyon szkeptikus voltam, de ez egy nagyon jó és hasznos dolog. A legjobb, amit eddig a tojás helyettesítésére találtam. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a legelején.

09-words-that-have-just-been-added-to-the-scrabble-dictionary-shutterstock_-504522886-chones_1.jpg

2014 decemberében egy francia zenész, Joël Roessel, aki vegán életmódot folytatott, rájött arra, hogy egy bizonyos hüvelyes levét tökéletesen lehet használni különböző ételeknél tojás helyettesítésére. Ez a hüvelyes  nem más, mint a csicseriborsó. Egyszer már írtam nektek csicseriborsós receptet, ami szuperül alkalmazható bundás kenyérnél, de ne térjünk el a tárgytól. Szóval ez a fantasztikus, francia tenor egyik alkalommal a csicseriborsó levét felverte, akár csak a mezei tojást, adott hozzá citromlevet, guargumit, kukorica keményítőt és egyéb stabilizátorokat, majd megalkotta a tojásmentes habcsókot. A kísérleteit feltöltötte egy csoportba, ahol vegán ételek receptjeit osztották meg egymással az emberek. Innentől kezdve elindult a lavina. Mindenki elkezdett kísérletezgetni, hogyan is lehetne még jobb és egyszerűbb a felhasználása ennek a "csodaszernek". Ekkor került képbe egy amerikai szoftverfejlesztő, hogy a foglalkozása miért fontos és miért említi minden hivatkozás, arról fogalmam sincs, de gondoltam akkor említem én is. Na szóval, Goose Wholt, aki nagy rajongója a vegán ételeknek, rájött, hogy ha a csicseriborsó levéhez cukrot ad és felveri akár a tojásfehérjét, akkor kemény és megmunkálható habot kap, minden egyéb stabilizáló használata nélkül is. 2015 márciusában közölte is a "kapott eredményeit" egy Facebookon működő vegán ételekkel foglalkozó csoportban, ahol is elnevezte aquafaba-nak - vagyis: víz a babokból. Ezután jött létre egy facebook csoport, ami aztán azzal foglalkozik, hogy mindenki saját tapasztalatait teszi fel, akár sikeres a próbálkozás, akár nem. Segítik egymást és tanácsokkal látják el a most kezdőket. 

aquafaba-online-vert1.jpg

Ezen felbuzdulva, a kutatói háteremmel felvértezve, nekem sem kellett több, hogy a kíváncsiságom előjöjjön. Irány a bolt, ahol a polcokon csicseriborsó konzervet kerestem. Meg is vettem és nagy boldogan vittem haza. Otthon szépen leszűrtem, hogy minden egyes csepp kicsöpögjön, de még így is alig volt egy evőkanálnyi lé a tálban. Gondoltam magamban, ezzel így nem sokra megyek. A csodalét hűtőbe tettem és irány vissza a bolt. Most üveges csicseriborsót kerestem, abba legalább bele látok mennyi lé is van rajta. Sikerült is találnom egy egész ígéretesnek tűnő üvegcsét. Hát megvettem és most még boldogabban mentem vele haza. Bármi is lesz a vége. Leszűrtem szépen a már meglévő léhez, tettem bele porcukrot. Neki estem a robotgéppel és láss csodát... 

0-02-04-1da033ca06cbecc5d582be98c968191f958ba529928224a35765f3acb7192c23_7a063138.jpg

Hihetetlen, igaz? Én magam sem hittem a szememnek. A legfurább az volt, amikor felvert állapotában megkóstoltam és nem éreztem semmi különöset az ízén. Talán egy picikét másabb volt, de amikor a sütire raktam és megsütöttem, a barátainknak fel sem tűnt, hogy ez bizony nem tojásból van. Olyan hamar elfogyott, mint máskor is. (Ezt a receptet ígérem leírom nektek később). Aztán persze, jött a meglepetés és csodálkozás, hogy hűűűű, meg háááá. Ezt hogy?

Természetesen nagyon sokféle ételhez használható. Nem csak édességekhez, hanem például házi majonézhez is, hogy egyet említsek a sokból. De számomra a süteményekbe hozott igazi áttörést, mivel a meglévő receptjeim nem kellett a kukába dobnom, csak ezt az egy összetevőt kicserélnem és szinte kivétel nélkül mind működött. Az egyetlen dolog, amit még én sem próbáltam vele az a piskóta, de amint ezen is túl leszek, ígérem olvashatjátok az eredményt, akár milyen lett. Az adagolása sem bonyolult, sőt. Ha egy közepes egész tojást szeretnénk pótolni, akkor 3 evőkanál csicseriborsó levet tegyünk a receptben leírtakhoz, ha pedig "csak" egy közepes tojás fehérjéjét, akkor 2 evőkanállal (1 tojás sárgája, pedig 1 kanál). Ugye milyen egyszerű? Egyébként, ha nem használjátok el mindet, akkor fagyasztóban tárolható. Legalábbis én már próbáltam és nem lett baja. Egy jól záródó zacsiba öntöttem, beraktam a fagyasztóba, majd olvasztás után ugyan úgy belekevertem a sütibe. Fagyasztás után habot még nem próbáltam csinálni belőle, de ha valakinek erről is van tapasztalata, akkor szívesen fogadok hozzászólásokat.

Sok receptet, cikket lehet olvasni, arról , hogy hogyan készítsük el otthon az aquafaba-t. Ugye a tartósítószerek, amik a konzervekben vannak nem túl egészségesek. Én is próbálkoztam vele, de egyenlőre nem jutottam sikerre. Nem a várt eredményt kapom, ha én magam főzöm otthon a levet szárított csicseriborsóból (áztatás, főzés, sűrítés). Lehet, hogy mégis csak szükség van azokra a stabilizáló anyagokra, melyeket a konzervkészítés során az üvegbe tesznek!?

Arról még nem esett szó, hogy mit lehet kezdeni a megmaradt borsószemekkel. Lehet belőlük krémlevest csinálni, főzeléket, de picit megpirítva salátákra is nagyon finom. Az ötletek tárháza itt is végtelen és kis keresgéléssel az interneten rengeteg recept található, hogy ne vesszen kárba.

Mindenesetre azt kívánom, hogy ne féljetek kísérletezni és kipróbálni, mert az eredmény önmagáért beszél és látni a ledöbbent arcokat, pedig leírhatatlan élmény.